Kako stručnjaci iz dijaspore pomažu bh. kompanijama da savladaju izazove e-trgovine

Elektronska trgovina (e-commerce) postaje ključna prilika za kompanije u Bosni i Hercegovini koje žele proširiti poslovanje i prisutnost na globalnom, ali i domaćem tržištu. Kako potrošači sve više kupuju online, firme koje uspješno razviju strategije za e-trgovinu imat će jasnu prednost u odnosu na konkurenciju.

E-commerce ne samo da omogućava direktniji i brži kontakt s kupcima, nego i smanjuje troškove poslovanja, što pozitivno utiče na produktivnost kompanija.

No, kako se naša zemlja nosi sa ovim pitanjima?

Novi Zakon o unutrašnjoj trgovini Federacije Bosne i Hercegovine, koji je stupio na snagu 14. novembra 2024. godine, donosi značajne promjene u ovoj oblasti. E-trgovina je sada prepoznata kao poseban oblik trgovine na malo, pri čemu trgovci koji posluju putem interneta ili drugih elektronskih sredstava moraju ispunjavati specifične zakonske uslove.

Ovo uključuje jasnu registraciju poslovnih subjekata, transparentno isticanje informacija o poslovanju i osiguranje prava potrošača, kao što su povrat robe, reklamacije i zaštita ličnih podataka. Cilj novih odredbi je unapređenje povjerenja potrošača, povećanje transparentnosti poslovanja i usklađivanje sa evropskim standardima u oblasti e-trgovine. Nova legislativa donosi sigurnije i efikasnije okvire za poslovanje, pružajući dodatnu zaštitu potrošačima I podstičući dalji razvoj digitalne ekonomije u Bosni i Hercegovini. No, propisi nisu sve što domaćem tržištu treba. Globalni trendovi donose brojne izazove koje naše kompanije moraju pratiti kako bi ostale konkurentne. Zajedničke aktivnosti koje je podržala Vlada Sjedinjenih Američkih Država kroz USAID-ov projekat “Diaspora Invest” i Asocijaciju za internet trgovinu eComm u Bosni i Hercegovini osnažuju lokalne kompanije u efikasnijem izlasku na e-tržište.

Alma Ahmić iz eComm Asocijacije objašnjava kako je uz pomoć eksperata iz dijaspore, poput Armina Osmančevića, Senada Kulenovića, Roberta Petkovića i Borisa Nemšića, pokrenut program koji pomaže domaćim kompanijama u savladavanju izazova e-trgovine.

E-trgovina je u ekspanziji u BiH, a sve više firmi razvija rješenja za međunarodno tržište. Kroz ovaj program, naši stručnjaci iz iseljeništva prenose dragocjena znanja lokalnim kompanijama, pomažući im da izgrade svoje kapacitete“, napominje Ahmić.

Jedan od tih eksperata, Robert Petković, je održao radionicu o digitalnoj analitici, usmjerenu na optimizaciju web-stranica I prilagodbu kompanija na Google Analytics 4 (GA4). Njegovo iskustvo u radu s lokalnim firmama poput IMTEC d.o.o., Korpa d.o.o. i Optimizacija d.o.o. Sarajevo pruža domaćim poduzetnicima alate za uspješnije poslovanje na digitalnim platformama.

Zanimljivo mi je bilo susresti se s nekoliko poduzetnika koje zanima korištenje digitalne analitike u svrhu poboljšanja uspješnosti njihovih web trgovina, kao i web stranica općenito. Bez obzira na relativnu digitalnu nezrelost tržišta, komentari i zapažanja na radionici su bili vrhunski, kao i način razmišljanja o korištenju analitike na tržištu BiH, pa I šire. Vjerujem da smo na zabavan način razgovarali o ponekad dosadnim brojkama, tablicama i grafikonima, koje su polaznici već na radionici počeli promatrati i koristiti na drugačije načine nego prije“, kaže Petković.

Prepoznavanje trendova ključno za napredak

Dobra vijest je da bosanskohercegovačka privreda drži korak sa ostatkom Evrope kada je u pitanju elektronska trgovina. Prema podacima Eurostata, 22.9% preduzeća iz BiH sa 10 i više zaposlenih je prijavilo prihode ostvarene kroz e-commerce u 2023. godini što je jednako prosjeku EU tokom istog perioda. No, procjena digitalnog ekosistema u BiH koju je objavio USAID u 2023. godini, navodi da najveće poteškoće u korištenju internet platformi za prodaju na izvoznim tržištima imaju manje kompanije koje često nemaju razvijene digitalne strategije ili im nedostaje finansijska podrška za implementaciju potrebnih tehnologija. Ovi problemi rezultiraju time da firme ostaju nedovoljno konkurentne na tržištu koje se ubrzano digitalizira.

U isto vrijeme, svjedoci smo i rastućeg pritiska koji dolazi od inostranih e-commerce platformi koje nude jeftinu uvoznu robu bh. kupcima i na taj način potiskuju domaće proizvode. Ako domaća privreda ne odgovori na ove izazove, postoji realna opasnost od daljnje uvozne supstitucije i dodatne dominacije stranih proizvoda na domaćem tržištu. Da se ovi trendovi mogu okrenuti i u drugom pravcu, potvrđuje i Armin Osmančević, iskusni stručnjak koji je radio na globalnim kampanjama za brendove kao što su Adidas, Mercedes, H&M, BMW i Pepsi. Ovaj Bosanac sa adresom u Švedskoj, rado se uključio u mentorski program, te je sarađivao sa kompanijama BT, Mak Zara i Prirodna kozmetika Gloria.

Umjetna inteligencija i razvoj poslovanja kroz e-commerce postaju ključni za opstanak i rast mikro i malih poduzeća,” ističe Osmančević.

Diaspora Invest
Diaspora Invest

Kompanije ne kriju zadovoljstvo prilikom da sarađuju sa našim stručnjacima iz dijaspore.

Armin nas je prije svega oduševio kao čovjek, a zatim i svojim znanjem i iskustvom. Tu prije svega želim istaći otkrivanje problema i konkretne prijedloge u pronalasku rješenja. Bili smo u prilici naučiti i novitete u marketingu kao I kampanjama, a koje se u modnom biznisu mijenjaju veoma brzo i često. Obzirom da je i Armin kroz svoj posao stekao dosta iskustva u modnom biznisu, veoma dobro poznaje problematiku i može doprinijeti unapređenju trenutnog stanja“, poručuje Adi Stambol iz kompanije BT (Belma Tvico) d.o.o.

Još jedan od eksperata iz dijaspore, Senad Kulenović je kroz radionice ukazao na važnost prilagođavanja domaćih preduzeća globalnim izazovima uključujući tehnološki razvoj i promjene u ponašanju potrošača.

Imao sam priliku govoriti o jednoj od ključnih tema za moderni poslovni svijet – omnichannel strategiji. Sve je više jasno da današnji kupci očekuju dosljedno iskustvo, bez obzira na to koriste li mobilne uređaje, internetske platforme ili posjećuju fizičke trgovine. Za mala i srednja poduzeća, o_mnichannel_ nije samo opcija, već nužnost koja može povećati lojalnost kupaca, unaprijediti poslovne operacije i otvoriti vrata prema globalnim tržištima“, navodi Kulenović.

Vrijeme e-trgovine tek dolazi u BiH

Pijrenos znanja i saradnja sa stručnjacima iz dijaspore predstavlja jedan od najefikasnijih načina za unapređenje poslovnih praksi domaćih firmi. To je posebno izraženo u oblastima poput e-trgovine koja se izuzetno brzo mijenja. Tehnološki napredak, promjene u ponašanju potrošača i rastuća konkurencija zahtijevaju od kompanija stalne izmjene e-commerce strategija kako bi postale i ostale konkurentne na domaćem ali i međunarodnim tržištima.

Diaspora Invest
Diaspora Invest

Vrijeme e-trgovine tek dolazi u Bosni i Hercegovini. Jačanje kapaciteta domaćih proizvođača u razvoju strategija za e-commerce, ali I domaćih pružalaca usluga za konkurentno djelovanje na globalnom tržištu, može okrenuti trendove u dobrom pravcu za našu privredu. Optimistične poruke naših eksperata iz dijaspore govore da takvo nešto nije daleko“, zaključuje Alma Ahmić iz eComm Asocijacije.

Za više informacija o eComm Akademiji, Trust Marku ili članstvu, posjetite stranicu ecomm.ba.

PODIJELI OBJAVU

SLIČNE OBJAVE

Uspješne priče inovativnih ulaganja: Muzej koji nudi virtuelni povratak u prošlost!

San Ane i Bojana Mandure postao stvarnost: Neobična priča o obući iz Žepča i povratku mladih ljudi u domovinu

Dobila i podršku USAID-a: Firma iz Posušja izvozi plastično posuđe u Evropu

Innovations Seek Investments: Discover 7 Exceptional BiH Start-Ups

Pobrklić-Kamenjaš: Dijaspora nije samo kupac, ona donosi novu vrijednost zajednici

Od Južnoafričke Republike do Bosne i Hercegovine: Kathi i Nermin otkrivaju drugačije Sarajevo

Veze koje vrijede: Domaće kompanije izvoze na strana tržišta zahvaljujući dijaspori

Upiši se u bazu podataka i ujedno se prijavi na naš Newsletter

Naša Perspektiva je nevladina, neprofitna organizacija osnovana u februaru 2010. godine, sa fokusom na involviranje bh. dijaspore u razvoj zemlje porijekla.