Aktivnosti

Veze koje vrijede: Domaće kompanije izvoze na strana tržišta zahvaljujući dijaspori

Vlada Sjedinjenih Američkih Država je 2022.godine, kroz USAID-ov projekat Diaspora Invest, podržala povezivanje posrednika za izvoz i prodajnih agenata širom svijeta iz naše dijaspore sa domaćim, bosanskohercegovačkim kompanijama. Bio je to pilot-projekat koji je trebao da pokaže potencijal i prilike, bez velikih očekivanja i planova.

PRVA POVEZNICA

Danas, manje od tri mjeseca nakon što su prvi export agenti obišli firme u Bosni i Hercegovini, bilježe se i prvi izvozni rezultati. 

Niz godina sam uključen u povezivanje bh. kompanija sa tržištem Norveške. Kada razgovaram sa našim ljudima često nailazim na skepsu oko toga šta se može realizirati i dogoditi. USAID-ov projekat Diaspora Invest mi je pokazao šta može napraviti saradnja koja nije birokratizirana, koja je kreirana tako da služi korisniku i njegovim potrebama. Nismo mnogo očekivali, dolazak export agenta na nekoliko dana u zemlju može napraviti tek onu prvu poveznicu, prepričava nam Dragi Dizdar, jedan od posrednika za izvoz u okviru ovog Projekta. 

Dizdar je prije dolaska u BiH uradio analizu poslovanja pet kompanija prijavljenih za moguću saradnju. Prilikom posjete zemlji, razgovarao je sa predstavnicima ovih firmi, stekao uvid u proizvode i usluge, te im dao realni okvir mogućnosti. 

Norveško tržište traži kvalitet, a uz to morate da razumijete koliko je pripreme potrebno uraditi da bi jedna kompanija stvarno napravila izvozni rezultat. Od formalnih uslova, certifikacije, pravne odgovornosti, postojanja adrese kojoj se kupac obraća, do onih tehničkih i logističkih, da ne govorim o količinama, vremenskim okvirima koje proizvođač treba biti u stanju ispoštovati. Neke kompanije nisu spremne za izvoz, ali smo im dali smjernice šta trebaju napraviti da bi u narednom periodu išle korak dalje. Druge su već preokupirane narudžbama iz svijeta, te bez širenja kapaciteta ne mogu uzimati nove klijente. Negdje u sredini su one koje tek trebaju pravu priliku, napominje Dizdar. 

Uz Dizdara, u prvom krugu posjeta posrednika za izvoz, učešće su uzeli Alden Idriz za tržište Italije, Adnan Hadžimuhamedović za tržište Nizozemske i Željko Malecić čiji je fokus automobilska industrija.  

Prve kontakte i analizu su kroz ovaj program je dobilo 20 kompanija. Od njih je više od dvije trećine u ovoj ili posljednje tri godine imalo iskustvo sa prilikama za izvoz. Sada, kroz komunikaciju sa export agentima mogu dobiti pravu procjenu da li je njihov proizvod ili usluga konkurentna na određenom stranom tržištu ili u određenom sektoru. I tu pokazujemo koliko naši ljudi iz dijaspore mogu pomoći na lokalu kompanijama, dodaje Armin Alijagić iz Biznis centra bh. dijaspore. 

O svom iskustvu saradnje sa posrednicima iz dijaspore govori Đenan Milić iz MOD Light Group. Ova kompanija, specijalizirana u sistemima rasvjete, preko Dizdara je sklopila prva poslovna partnerstva u Norveškoj.

Nakon susreta i uspostave poveznice preko USAID-a, mi smo komunikaciju sa gospodinom Dragim nastavili. Bio je dostupan 24/7, od samog početka je bio uključen, stekao je uvid šta možemo, šta želimo. Dobili smo jasnu sliku i pokazao nam je put kako da nas predstavi na norveškom tržištu. Imali smo posjetu predstavnika jedne od kompanija, dobili smo priliku da uradimo projekat. Mi smo uradili maksimalno sa naše strane, klijent se uvjerio da imamo odgovarajuće komponente, možemo dati kvalitetno rješenje, te imamo dobru cijenu i vremenski okvir za koji možemo završiti proces. Iskreno, u proces smo ušli “da pokušamo”, a prezadovoljni smo rezultatima i ispostavio se kao jedan od boljih poslovnih poteza koje smo napravili, dodaje Milić.

ULAZNICA ZA BUDUĆNOST

Ovo nije usamljen primjer. Trenutno, u saradnji sa Aldenom Idrizom, dva proizvođača iz agrosektora, “Greens” iz Vogošće i “Regius” iz Čapljine, finaliziraju svoje prezentacije za kontakte u Italiji.  

Svaki kontakt je bitan. Kada imate nekoga ko govori lokalni jezik, razumije tržište i klijente, to vam je ulaznica za budućnost. Stoga, pripremamo prezentacije fokusirane na proizvode koji imaju šansu na italijanskom tržištu i postepeno pronalazimo veze koje vrijede. Možemo i moramo mnogo više uraditi na iskorištavanju naše dijaspore. Ovo što radi USAID je pokazatelj da se može i da je sasvim dovoljno povezati prave ljude, a da rezultat neće izostati, napominje Idriz. 

PODIJELI OBJAVU

SLIČNE OBJAVE

Pobrklić-Kamenjaš: Dijaspora nije samo kupac, ona donosi novu vrijednost zajednici

Od Južnoafričke Republike do Bosne i Hercegovine: Kathi i Nermin otkrivaju drugačije Sarajevo

Dom bosanskih kranova: U Gračanici imaju rješenje za svaki problem u upravljanju teretima

INVESTICIJA IZ DIJASPORE OBEZBIJEDILA RADNA MJESTA U VUKOSAVLJU

Priča o ženama koje su spojile skandinavsku estetiku i bosansku tradiciju

Braća Begović se vratili u domovinu: Iz BiH utječu na buduće trendove u globalnoj automobilskoj industriji

Merima Kurtić iz Tešnja povela kampanju “Za sve kojima je stalo”

Upiši se u bazu podataka i ujedno se prijavi na naš Newsletter

Naša Perspektiva je nevladina, neprofitna organizacija osnovana u februaru 2010. godine, sa fokusom na involviranje bh. dijaspore u razvoj zemlje porijekla.