Danas je u saradnji s USAID projektom “Diaspora Invest”, Privrednom komorom Unsko-sanskog kantona i konferencijom PIT Krajina 2023 u Bihaću održana radionica pod naslovom “Šta sve moramo znati o prilikama za izvoz roba u Njemačku – Primjeri iz prakse”. Glavna predavačica na radionici bila je Mirela Kadić, stručnjakinja za promociju izvoza sa stalnom adresom u Kelnu, Njemačka.
“Mirela je jedna od stručnjakinja iz bosanskohercegovačke dijaspore koji su se uključili u podršku lokalnim kompanijama u BiH putem Diaspora Expert Rostera. U samo dva mjeseca od početka ovog programa surađivali smo s 25 kompanija iz cijele zemlje. Pored direktnih kontakata, koristimo prilike kao što je PIT Krajina konferencija da podijelimo znanje i iskustvo dijaspore”, ističu iz USAID projekta “Diaspora Invest”.
Na radionici danas je učešće uzelo preko 40 predstavnika malih i srednjih biznisa, te start-up kompanija iz bihaćke regije.
Mirela Kadić pojašnjava: “Izvoz nudi ekonomske prilike koje nisu ograničene domaćim tržištem. Neuspjeh ili kratkoročni uspjeh su neizbježni ako ne procijenite strana tržišta postavljajući osnovna pitanja. Razumijevanje veličine tržišta, potencijala proizvoda, preferencija potrošača i distributivnih kanala dobar je početak.”
Nakon pandemije, suočavamo se s inflacijom, ratnim stanjima i klimatskim promjenama. Potrošači su sve zahtjevniji. U 2022. godini, 75% potrošača izjavilo je da više ne žele trošiti novac. Zapažamo trend potrošačke orijentacije prema trgovačkim markama u hrani, kozmetici i pićima.
Mirela nastavlja: “Ljudi i dalje provode vrijeme online, ali su selektivniji u pogledu ‘vremena provedenog pred ekranom’, koji bi trebao biti učinkovitije iskorišten i individualno prilagođen. Ponašanje potrošača se mijenja; sada je fokus na smanjenju potrošnje, a to bi trebalo koristiti i planeti. Iako su oprezni s budžetima, potrošači i dalje traže proizvode koji su održivi i klimatski neutralni.”
Kadić će narednih sedam dana provesti u BiH gdje sa USAID-om realizuje treninge s kompanijama u prehrambenoj industriji. “Današnja sesija s više od 40 učesnika pokazuje koliko poduzetnici i poduzetnice žele ovakve informacije. Žele saznati više i približiti se njemačkom tržištu. Nakon što smo realizirali programe s članovima dijaspore iz Norveške, Italije i Danske, sada nastavljamo dalje. Ubrzo pripremamo i nekoliko sektorskih posjeta posrednika za izvoz. Potencijal dijaspore na tom polju je prepoznat u zajednici”, zaključuju iz Projekta.